Kişinin yaşadığı cemiyet süresince kıymeti olan , kapasite, iktisat ve başka davranış biçimlerini geliştirdiği proseslerin tümüdür.
Terbiye, önceden saptanmış esaslara için insanoğluın davranışlarında belli gelişmeler esenlamaya yarayan planlı etkiler sürecidir.
Terbiye; bireyin davranışlarındaki evetşantısı kanalıyla kasıtlı olarak ve isteyerek değemekme meydana getirme sürecidir.
Görüldüğü kabil eğitimin bir çok tanılamamı bünyelabilmektedir. Ancak, günümüzde çoğunlukla yeğleme edilen tanılamam:
“Bireyin davranışında, kendi evetşantısı kanalıyla ve kasıtlı olarak matlup yönde( eğitimin ammaçlarına müsait ) değemekme meydana getirme sürecidir.” Şeklindedir.
Bu aşinalık için;
· Terbiye bir prosestir.
· Terbiye sürecinde, bireyin davranışlarının matlup yönde değemektirilmesi ammaçlanmaktadır.
· Davranışlarındaki değemekme kasıtlı olarak gerçekleştirilmektedir.
· Terbiye sürecinde bireyin kendi evetşantıları esastır.
EĞİTİMİN SÜRECİ
Eğitimin üç asliye öğesi vardır.
1. Fakatç
2. Öğretme ve öğrenme etkinlikleri
3. Bileğerlendirmeler
Terbiye ammaçla başlar, öğretme-öğrenme etkinlikleriyle devam fiyat ve istimara ile son bulur. Sürecin bu mantığı bütün kültürler yürekin birdır. Fakatçların içinde ne olduğu ve öğrenme yürekin kullanılan öğretme şekilleri kültürden kültüre için değemekebilir, ancak sürecin doğkakımı değemekmez.
Terbiye kapsamı ve tanılamamlanması açısından çok geniş bir kavramdır. Gün boyunca birşu denli filozof ve eğitimci, eğitimin ne evetğuna üstüne farklı farklı tanılamamlamalarda bulunmuşdolaşma. Günümüzde ise eğitimin ikrar edilen ölçünlü tanılamamı şudur: Terbiye, bireyin davranışlarında kendi evetşantıları kanalıyla kasıtlı olarak istendik davranış değemekikliği meydana getirme sürecidir. Bu tanılamamlama ekseninde eğitimin genel hatları çizilebilir. Bu tanılamamlamanın süresince eğitime üstüne temelı önemli kavramlar vardır. Özellikle “kendi evetşantıları kanalıyla”, “kasıtlı olarak”, “istendik davranış değemekikliği” ve “müddetç” kabil kelimeler eğitimin anne taşlarıdır.
Terbiye, âdemoğlu yürekin yaşam boyu devam eden bir prosestir ve davranışlarda değişiklik meydana getirir. Bu davranış değişimleri ise bireyin kendi tecrübelerine dayanır. Davranış değişimleri istendik doğrusu beklentilere ve hedeflere müsait olabileceği kabil istenmedik yönde de gelişebilir. Terbiye sürecinin emekletilmesi ise kasıtlı doğrusu programlı ve programlı olabileceği kabil gelişigüzel de olabilir. Kasıtlı olarak meydana getirilen eğitime formal eğitim, gelişigüzel meydana getirilen eğitime ise informal eğitim denir. Daha açıklayıcı bir örnek verirsek mektep, dershane, eğitim merkezleri kabil mekânlarda verilen eğitim formal; bireyin kendi çevresinden edindiği ve planlı programlı olmayan eğitim ise informal eğitidir. şu demek oluyor ki eğitim yalnızca okullardaki öğrenmelerle sınırlı değildir.
Terbiye Türleri
Terbiye türlerine için sınıflandırıldığında formal ve informal eğitim olmak üzere iki tür ortaya çıkar. Formal eğitim okullarda evet da kurumlarda belli bir çekim ve izlence çerçevesinde gerçekleştirilir ve bu eğitim tipinin belli bir amacı vardır. Bu düzende eğitim süreci idari bir ekip ve eğitmenler aracılığıyla planlanır. İnformal eğitim ise kendi kendine gelişen hesapsız ve programsız meydana getirilen eğitimdir ki can bu eğitimi sosyal çevresinden gizil olarak edilir.
Terbiye Sistemi
Terbiye, bir sistem olarak ele kızılındığında ise eğitim sisteminin üç asliye ögesi bulunmaktadır: Bunlar kaynaklar, prosesler ve çıktılardır. Menşe; eğitimin beslendiği öğretmen, öğrenci, bina, tesisat, maliyet, personel kabil fiziksel unsurlardır. Süreç; mektep süresince gerçekleştirilen dersler, öğrenme evetşantıları ve ibret aktiviteleridir. Çıktılar ise bireyde marifet, yeterlilik, bitirme, sınav akıbetları kabil matlup davranış değemekiklikleridir.